HTML

2000 km a monszunban egy autoriksaval

Mumbai Xpress Rali 2007
Chennai - Mumbai, 2000 km a monszunban egy hosszútávú közlekedésre teljesen alkalmatlan járművel. Egy szédületes verseny klinikai eseteknek.

Friss topikok

  • M3 János: Ilyen tökéletes kötözésnél természetes, hogy testheveder nélkül dolgoznak a magasban :-) m3road.ad... (2010.03.28. 22:35) indiai építkezés
  • pici: irj mert csak ismerkedni szeretnek (2007.12.04. 17:25) rovid bejelentkezes
  • siposakos: minimal progressziv (2007.08.16. 15:56) indiai loveparade
  • kacsa!: pont azt akartam mondani én is, st. pauli-s póló odab@sz :D Weltpokalsiegerbesieger! (2007.08.12. 22:19) chennai hangja
  • Shaktiman: de jo neked. utszelen lehet csajozni? akos, keressel majd MSN-en. Csinalj klippeket is. (2007.08.09. 11:54) riksafutam - 2. nap

Indiai tűzoltók

2009.01.19. 10:30 :: riksafutam

Az indiai tűzoltók gyakorlatoznak:

http://www.indiavideo.org/kerala/arts/ritual-art-forms/theyyam/fire-rituals-at-wayanattu-kulavan-temple-880.php

Kézzel parazsat:

 http://www.indiavideo.org/kerala/arts/ritual-art-forms/theyyam/ecstasy-of-devotion-theyyam-878.php

A zöldruhás arc hassal próbálja meg eloltani a tüzet:

 

Szólj hozzá!

Új menőség Indiában

2008.07.10. 16:53 :: riksafutam

Daler Mehndi új imidzsben nyomja, kitalálta a d-hopot. Puff Daddy asszem bekaphatja.

 

Szólj hozzá!

Riksák a National Geographicben

2008.04.16. 18:43 :: riksafutam

Riksabarátok!

A májusi National Geographicben lesz egy 10 oldalas riksás cikk. Keressétek az újságárusoknál!

Szólj hozzá!

Egy régi ismerős, a Tamil Sztálin

2008.04.13. 15:07 :: riksafutam

Muthuvel Karunanidhi Stalin, ismertebb nevén M.K. Stalin már több képen is feltűnt a blogon. 1953-ban, Sztálin halálának az évében született, ezért hívják Sztálinnak. Tamil Nadu jelenlegi  főminszterének, M. Karunanidhi-nak a fia. A nyolcvanas években több tamil filmben is játszott.
http://www.indiadaily.org/images/karunanidhi-stalin11_26.jpghttp://www.hindu.com/2006/07/26/images/2006072609270101.jpg

Venne Ön ettől az embertől használt riksát?

Szólj hozzá!

Címkék: india tamil chennai madras

Daler Mehndi

2008.04.13. 14:52 :: riksafutam

Daler Mehndi a világ egyik legkomolyabb banghra énekese. Itt a SaReGaMaPa-ban, az indiai megasztárban lép fel. Nem nagyon mozog a bálnatestével, de 0:40-kor azért rárántják a kamerát.



Egy másik nagy kedvenc, a Shaa ra ra. sajnos nincs hozzá videó, de a zene nagyon ütős.


Szintén a SaReGaMaPa-n egy Vidhore nevű kissrác énekli Daler Mehndi legnagyobb slágerét, a Tunak Tunak Tun-t.


És itt a Tunak, a megunhatatlan.

Szólj hozzá!

Címkék: zene buli india

A Vasútügyi Miniszter közbelép

2008.04.13. 13:17 :: riksafutam

A világ legkomolyabb bevonulása egy tv műsorba, ever: Lalu Prasad Yadav ellátogat az indiai Saregamapa tv show-ba (kb. az ottani Megasztár). A Laloo Ji-ként is ismert politikus jelenleg Vasútügyi Miniszter Indiában. A szegény északkeleti Bihar tartományból származik, politikájának fontos része az "egyszerű emberek" és a hátrányos kasztok felkarolása. "I'm a man of the common people".

Szólj hozzá!

Címkék: politika india

indiai mesterlövész

2008.04.11. 18:07 :: riksafutam

...a forma bal kezét kell nézni :-)

Szólj hozzá!

vege a futamnak

2008.01.09. 09:59 :: siposakos

tegnap veget ert a chennai - kanniyakumari futam. jo volt. sem idom, se kedvem nem volt blogolni. lesz majd cikk a futamrol.

Szólj hozzá!

helyi riksasok kerestetnek

2007.12.29. 15:06 :: riksafutam

megprobaltuk megtalalni a helyi riksaversenyzoket. lehet,h holnap lesz belole valami. bar az indiaiak mindenre azt mondjak, h lehet. szoval ha holnapra egy agymutetet kernel a strandra, az is "possible" lenne.

Szólj hozzá!

back in chennai

2007.12.29. 07:00 :: riksafutam

hosszu es faradalmas ut, es egy portugal nyanya zarandokcsoport megfegyelmezese utan ujra Chennaiban.
4.5 oraval tobb, mint otthon. kb. 30 fok, es a szaraz evszak ellenere pa'ra's. 31-en indul a futam, addig korulenezes. megprobalok surun postolni.

Szólj hozzá!

téli riksafutam

2007.11.09. 16:08 :: riksafutam

2007. dec 31 és 2008. január 8. között, Chennai - Kanniyakumari.

Szólj hozzá!

karnatakai filmsztar

2007.08.22. 14:50 :: siposakos

Szólj hozzá!

utolso nap - sajtokozlemeny

2007.08.21. 16:25 :: siposakos


Ismételt a tavalyi riksabajnok
Verekedés és vizelés Bombay utcáin

Juhu Beach, Bombay, India –2007. Augusztus 17.,

A goai angol Pukka-Tuk-Tuk (Ian and Rachel Bayles) megvédte riksabajnoki címét és megszerezte az első helyet a CEAT Mumbai Xpress Autorickshaw Rally 2007-en. The brit házaspár az elsők között ért célba minden etapon, és hibátlanul oldotta meg a feladványokat. „Tavaly politikai döntést sejtettünk a győzelmünk mögött, ezért idén teljes erőbedobással küzdöttünk, hogy bebizonyítsuk, még egyszer tudunk nyerni. Többször összevesztünk Rachel-lel, én hajtani akartam, ő pihenni. Büszkék és boldogok vagyunk, hogy nyertünk” nyilatkozta Ian. A házaspár visszavonul a riksaversenyzéstől, de valószínűleg részt vesz a ralik szervezésében.
A magyar csapatok (Don’t Panic, Rabbit Gaming, Omega, Jungle Amazons) jól szerepeltek, a középmezőnyben végeztek, és ami a legfontosabb, mindenfajta sérülés és betegség nélkül teljesítették a távot.

A rali utolsó etapja Alibagban kezdődött. A csapatnak a 25 km-re lévő Penben kellett egyesülnie, és konvojban haladnia a Bombay Juhu Beach-en levő végső célig. Penben a helyi riksások várták a versenyzőket, akik a híradásokból már értesültek a mezőny pirotechnika iránti vonzódásáról. A helyi elöljárók beszéde alatt több helyi riksás petárdákat kezdett el robbantani, amire több ralizó tűzijátékkal válaszolt. Csodával határos módon semmilyen baleset nem történt, pedig a téren parkoló 60 riksából legalább 30-ban tároltak benzint műanyag palackokban.



A menet ezek után elindult Bombay felé. A szervezők Penben otthagyták a tűző indiai napon a rali sajtósát, aki átment az úton fotókat készíteni. Az utolsó riksa elvonulás után megindult a forgalom az úton, és a sajtómunkás csak kb. 270 teherautó elvonulása után tudott átkelni az úttesten. Nagy megdöbbenésére minden riksa és szervizautó elment. „A legdurvább az, hogy direkt mondtam az egyik szervezőnek, hogy átmegyek, és csinálok pár képet, várjon meg” – kommentálta a sajtós. „Az útlevelem és a pénzem a kocsiban maradt. A legdurvább az volt, hogy tüzem sem volt.
Éppen elindultam volna stoppal Bombaybe, amikor megláttam pár embert a helyi fogadóbizottságból. Felhívták a mi szervezőinket, de azok azt mondták, hogy nem fordulnak vissza” – folytatta. „Egyszer csak előtűnt egy arc egy motoron, és azt mondta, üljek fel.
Elindultunk, szlalomozva buszok és teherautók között, bukó nélkül. Beértük Kabalit, a rali szerelőjét és segítőjét, akik éppen a magyar Jungle Amazons riksáját berhelték. Elindultunk Bombay felé. Vicces volt két félig anfalbéta tamillal keveregni, akik egy kukkot sem tudnak hindiül. Végül is elértük a következő találkozót Mumbai Naviban. A konvoj sehol sem volt még, kiderült, hogy eltévedtek, pedig két helyi autó kísérte őket. Fájdalommal vegyes megdöbbenéssel vettem tudomásul, hogy a szervezők semmiféle különdíjat nem adtak a Jungle Amazons és az én produkciómért” – tette hozzá.

A vártnak megfelelően több riksás is összecsapott az utolsó szakaszon. Az ír Seedy Gonzales csapata menet közben szétverte egy krikett ütővel a Furry Freaks Brothers szélvédőjét.





















Sam Hanley, a magét hol írnek, hol angolnak, hol indonéznek és thaiföldinek mondó, de mindenképpen egy Guy Ritchie filmbe illő csapat mitfárere bosszúból menet közben vizelte le az íreket, a bámészkodó bombayi tömeg nagy megrökönyödésére.




















A konvojban több riksa összekoccant, lámpák törtek be, lökhárítók és sárhányók szakadtak le. A 35 kilométeren át dúló riksaháború után mindenki nagy meglepetésére az összes résztveő elérte a végső célt Juhu Beach-en.





















Egyetlen jármű maradt el a konvojtól, a riksások csomagját szállító teherautó. Az analfabéta tamil sofőr csak négy órás késéssel ért a hotelbe, ezért a riksások raliruhában, fürdetlenül mentek el a versenyt záró fogadásra.

A mezőnyt fogadó hotel megtette a szükséges intézkedéseket a ralizók fogadására: éjfél után bezárták a bárt, nem szolgáltak fel sehol sem alkoholt, és megháromszorozták az őrséget a medence körül. A záró este minden különösebb botrány nélkül zajlott le, aminek valószínű csak a résztvevők fáradtsága volt az oka.
A következő riksarali 2007. december 31-én indul Chennaiból (Madrasz), a cél az India csücskén lévő Kanniyakumari, a táv 1000 km.
 

Szólj hozzá!

Címkék: rali india riksa

vege!

2007.08.21. 11:23 :: siposakos

penteken vege lett a rikafutamnak. a bajnok a tavalyi pukka-tuk-tuk. erdekes vot az utolso nap, majd irok rola. most bp-en, paraim szerint malariasan.

kerdeztek paran, h miert van az, h nincsenek idorendi sorrendben a postok a napokrol. idorendi sorrendben vannak, csak 2fele post van a futamrol:
1.sajat elemenyek. idorendi sorrendben irom be oket. kicsit el vagyok maradva, frissteni fogom.
2. "hivatalos" sajtokozlemenyek, amiket a riksafutamnak irtam. ezek keszen vannak az utolso nap kivetelevel

na, ennyi.
udv,
s

Szólj hozzá!

riksakalapalas

2007.08.16. 16:03 :: siposakos

alex (olvasd el a sajtocuccot az elozo postban) riksaja annyira benyomodott, h nem lehetett feluzni az inditokart. bevittuk a heyli szerelohoz, es 1 ora alatt kikalapalta. 300 rupiat fizettunk = 1400 ft.

 

ROKKKKKKKKKKALAPACS!!!!!

Szólj hozzá!

Címkék: india riksa

ujabb hirek

2007.08.16. 15:48 :: riksafutam

mint ugye koztudott, india a vilag vezeto IT hatalma, es egesz del-indiaban wifi van. na, sikerult is megtalalnom az egyetlen netkavezot alibag varosaban. terrorveszelyre hivatkozva nem engedik rakotni a laptopot a netre, hanem inkabb egy usb-t dugnak a gepbe.

itt a sajtokozl.>

 
A riksások Bombay előtt állnak
Szétdúlt egy eljegyzést egy angol csapat
 
Alibagh, India –2007. Augusztus 14., 
           
Szerdán délelőtt a riksafutam résztvevői meglátogattak egy helyi iksolát, ahol az indiai Függetlenség Napjára rendezett ünnepségen vettek részt. A helyenként észak-korai elemeket felmutató ceremónia után a csapatok ismét átvágtak a hegyeken. A múlt hetinél sokkal jobb állapotban lévő utakon a legnagyobb gondott ismét a félőrült teherautó-sofőrök jelentették, akik a nemzeti ünnepre fittyet hányva egyszerre két sávban száguldoztak a hegyi szerpentineken.
Kora délután egy angol csapat feldúlt egy eljegyzést. Alex Mitov, a Smokey and the Pandit sofőrje egy teherautót próbált leelőzni. A közlekedési hierarchában a legalacsonyabb helyet elfoglaló riksát meglátva a teherautó gyorsítani kezdett.  Hirtelen feltűnt a semmiből egy motorkerékpár, teljes sebességgel az autoriksa felé száguldva. A riksa és a motor nem tudta elkerülni a frontális ütközést. A balesetben csodálatos módon senki sem sérült meg. A motoron kisebb kár keletkezett, amit a vezetője először 5000, majd nagy üvöltözéssel egybekötött alkudozás és egy kisebb verekedés után 1000 rúpiára (kb. 4600 forint) tartott. A hindu hagyományok szerint nagyon rossz előjel, ha Függetlenség Napján egy fehér angolokkal teli autoriksának rohan az ember. Még rosszabb, ha ilyesmi akkor történik, amikor az eljegyzésére siet a legjobb ruhájában. A ralival utazó brahmin szerint egy ilyen eseményt égi előjelként kell felfogni, és az eljegyzést fel kell bontani. A tervezett házasság további sorsáról az értintett motoros nem volt hajlandó nyilatkozni. A balesetben a riksa bal frontja annyira behorpadt, hogy nem lehetett az indítókart felhúzni. A járművet betolták, és a következő szervízben két óra alatt kikalapálták. A riksa este 7-re beért a Mahad városában lévő célba.
Csütörtökön könnyű 120 km várt a csapatokra, az alibaghi szállásra a legtöbben már ebédidőben megérkeztek. Bombay felé közeledve egyre több kretén teherautósofőr és félőrült buszvezető próbálta meg leszorítani a riksákat az útról. A rutinos sofőrök hajmeresztő manőverekkel kerülték ki az indai utak rémeit.
A rali utolsó szakaszának péntek reggel vágnak neki a riksások. A feladat Belapuron keresztül eljutni Bombaybe, és megküzdeni a metropolisz forgalmával. Bombay belvárosába nem lehet autoriksával behajtani, de város vezetése a versenyzők számára megengedte, hogy konvojban elhajtsanak a szállásig. A rendezők szerint aki valamiért lemarad a konvojtól, nem fog tudni eljutni a végső célt jelentő hotelig.
A végső 80 kilométeren  több leszámolás is várható. A verseny két hete alatt több csapat elkezdett rivalizálni egymással. A helyzet mára odáig élesedett, hogy többen bombákat gyártanak. „A szódabomba hatékony fegyver. A működése egyszerű, szódavizet kell tölteni egy palackba, felárázni, leelőzni egy valakit, és kinyitni a palackot. A léghuzat miatt mindenki kap a szódából a másik riksában” avatott be minket Niedermeyer, a Rikki-Tikk-Tavi Racing Team mitfárere. A helyezetet rontja, hogy többen már kora délután elkezdték üvegszámra inni a helyi Old Monk rumot.
 
képek:
 

Szólj hozzá!

riksafutam - 5. nap

2007.08.14. 17:55 :: riksafutam

5. nap elhataroztam, hogy az autocrats nevu csapattal megyek. mindeig ok ernek be utolsonak, lerobbannak, eltevednek, gondoltam, megnezem miert. a csapat 2 angolbol all: matt es justin. mindeketten a royal college of art-ba jartak londonba. mar monty python-szintuen angolok. elindulunk, rogton egy bengakutra erunk. tankolas, majd jon a kerdes: merrol jottunk? benavigalunk a szomszedos iskola udvarara, ahol eppen szunet van. odarohan par gyerek, majd jon a tanar es uvoltozik veluk. lelepunk. nagy nehezen kierunk az autopalyara. nagy a forgalom, a teherautok osszevissza nyomulnak.

justin vezet. megszolal> egy tea es egy cigi? szoval ezert kesnek mindig... naponta atlag 6-7szer megallnak teazni. well, standards have to be maintained... az 1 teabol 2 lesz, elkezd piszkosul zuhogni az eso. megyunk tovabb.

bemegyunk udupiba, semmi erdekes. eltevedunk. allat modjara vezet mind a ket srac, de teazni orankent megallnak. egyszer megmutatjak, hogyan cserelnek sofort vezetes kozben. elerjuk a tengert,talakozunk kabalival. bemutat par trukkot a riksaval.

tepunk a cel, murdeshwar fele. balra a tenger, jobbra egy folyo vagy laguna, mindenutt palmak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

elerjuk Murdeshwart. Murdeswar egy regi telepules, eredetileg dzsainok laktak, most muszlimok es hinduk vegyesen. van egy kis piaca meg par utcanyi belvarosa. van egy allitolag regi temploma, en nem tudom eldonteni. a kornyeken minden nagyobb bizniszt wegy hindu arc csinal, van korhaza, gyara. mindene. egy hotelt akart a tengerbe nyulo szent folddarab csucsken. eloszor nagy volt a gond, mert megiscsak szent teruletet szemelt ki maganak, aztan megszuletett a kompromisszum: a templom nem adja el a teruletet, csak berbeadja 200 evre. a hotel terulten nem lehet hus es alkohol, meg emeltetnie kellett az arcnak egy kb 20 meter magas shiva betonszobrot. tiszta magyarisztan. ja, internet itt sincs, persze.

este fogadott minket a heyli muszlim iskola, errol es a rotary klubokrol kulon postban...

Szólj hozzá!

indiai iskola

2007.08.14. 17:38 :: siposakos

csend, rend, fegyelem, sir.

 

Szólj hozzá!

multifunkcios wc

2007.08.14. 17:17 :: riksafutam

pottyantos / ulos egyben

 

Szólj hozzá!

indiai loveparade

2007.08.14. 17:07 :: riksafutam

minimalbnan nyomjak

 

2 komment

ratnagiri

2007.08.14. 16:59 :: riksafutam


megint nics idom rendesen blogolni. miert? mert meg mindig nincs meg a beigert mobil adatkartyam es internet parlour / browsing centre utan kell rohangalnom. ezek budos kis lyukak 10 eves gepekkel. na jo, 1 allitolag jo volt, de en nem lattam. meg ha a szervizautoval jovok, akkor tutira leallnak pocsolni valahol es este erek be. ha riksaval, akkor az meg tutira lerobban. plusz az angol sajtokozlemenyeket is nekem kell irni. nem konnyu...
itt a sajtoanyag:

A riksarali elhagyta Goát és északnak halad Bombay felé
 Egy riksa az árokba rohant, nincs komolyabb sérült

Ratnagiri, India –2007. Augusztus 14., 

Szombaton a riksafutam elérte Goa tartományt. A pihenető jellegű táv 120 km volt, többnyire száraz utakon és viszonylag gyér forgalommal. A legtöbb riksás teljes megállás nélkül robogott Goa felé és kora délutánra elfoglalta a szállását. Az angol Tuk-Tuk-Tuxedo elektromos berendezési kigyulladtak útközben. „Leginkább a magnót sajnálom, kénytelenek leszünk bollywoodi filmbetéteket énekelni az út végéig” sajnálkozott James Wright, a csapat sofőre.
Szombat este több versenyző összetűzésbe keveredett a helyi hotelek biztonsági személyzetével. „Egy hét riksázás és állandó életveszély után talán érthető, hogy egy kicsit túlpörögtük magunkat. Meztelenül  beleugráltunk a medencébe egy hotelben” mondta Oz, az angol Iced Tea and the Notourious Bhaji tagja. „A személyzet nagyon jól kezelte a helyzetet. Kivittek minket, és taxit hívtak. Angliában nem így lett volna” tette hozzá.
A megérdemelt vasárnapi pihenőnap után hétfő reggel a riksások északnak vették az útjukat Bombay felé. A hétfői cél a festői szépségű Tarkala Beach volt Malvan mellett. A legnagyobb gondot a navgigáció okozta a sofőröknek, mert Maharasthra tartományban csak a marathi és hindi nyelvet használják a útjelző táblákon. Ezért a malvani lejáró mellett a legtöbb sofőr elhajtott. A nap rekorde az ír Seedy Gonzales. Myk, a csapat egyik tagja hátul aludt. „Felriadtam. Láttam, hogy a társam, Adrian rendületlenül hajt északnak. Ránéztem az órára, és láttam, hogy már rég Malvanban kellene lennünk. Megnéztem a térképet, szóltam neki, hogy azonnal forduljon meg. 80 kilométrenyire hagytuk el a lehajtót, aznap sikeresült megdupláznunk a távot” mesélte.
Kedden a rally a hegyeken keresztül Ratnagiri felé haladt tovább. A meredek, kanyargós hegyi utakon egy kisebb baleset történt. Egy angol riksa túl nagy sebességgel próbált meg bevenni egy kanyart a lejtőn, megcsúszott, nekiütközött az út melletti kőhalomnak és beborult egy szakadékba. A csapattagok nagy szerencséjére egy bokor megfogta a járművet és megakadályozta, hogy tovább zuhanjon. Az arra járó tévés csapat a sofőrt és utasát azonnal a helyi kórházba szállította. „Mindent megteszünk a versenyzők biztonságáért. A reggeli briefingen külön hangsúlyoztuk, hogy milyen veszélyes a hegyi szakasz. Örülök, hogy semmi komolyabb baj nem történt, és remélem, ilyesmi a jövőben nem fog előfordulni” – kommentálta az esetet Aravind Kumar Bremanandam, a rally főszervezője.
Az első viszgálatok nem mutatnak csonttörést vagy belső sérülést. A két versenyzőt még aznap egy bombayi kórházba szállították, ahol további vizsgálatokat végeznek rajtuk. A riksát kihúzta egy helyi traktoros. A jármű váza összenyomódott, de a saját kerekén futott be a Ratnagiribe. Délután ötre minden versenyző beért a célhotelekbe.
A verseny szerdán folytatódik, a cél Mahad.

 

 

 

képek:
http://www.flickr.com/photos/riksa

Szólj hozzá!

riksafutam - 4. nap

2007.08.12. 10:13 :: riksafutam

a negyedik nap izgalmasnak igerkezik: at kell vagni a Nyugati-Ghat hegysegen, a dzsungelen keresztul a tengerparta, Manglore-ba. a terv a kovetkezo: beulok az elso szervizautoba, atulok az eslo riksaba, ami jon. ha sokan leelozik vagy lerobban, akkor beulok egy masik szervizautoba, es go to 10.


elindulunk, szep lassan haladok riksarol riksara. elkezd zuhogni. az eso nagyon furcsan esik. neha minden bevezetes nelkul elkezd zuhogni, de annyira, h nem lehet latni semmit sem. aztan ugyanolyan gyorsan elall. maskor meg nagyon apro cseppekben esik, mintha tukkel szurkalnanak. neha kisut a nap, akkor meg lehet dogleni a melegtol. a hegyek fustolnek. olyan zold minden, amit eddig csak photoshopban lattam. hihetetlenul buja a  novenyzet, mindenutt spontan patakok es vizesesek. sajnos a kepek nem tudjak igazan visszaadni a hangulatot.


talalkozom a kettes forgatocsoporttal. aravindek forgatnak vmi filmet, a rendezo egy chennai no, aki a filmfoiskolan tanit. a kettes csoport vezetoje Dev. az egyik szervizkocsiban ul, az anyosules mogott. a kamera hatul van a ket segednel. nekik nem tudom a nevuket. ok is a filmfosulira jarnak, de sajnos nem tudnak rendesen angolul. nagy rajini  rajongok, a nyugati filmkulturarol eleg hianyosak az ismereteik. a munkamodszeruk a kovetkezo: dev ul elol. ha meglat egy riksat, akkor hatrakialt, h riksa. a ket srac altalaban alszik. felriadnak, benaznak a kameraval. bekapcsoljak, es eloreadjak. dev filmezi az elsuhano autobol a riksat. visszaadja a kamerat. ez megy egy oraig, utana o is elalszik. mar 17000 olyan felvetele van, amiken elsuhano riksak vannak. nehua hatulrol is filmeznek. stativok nem hasznalnak, ugyhogy ugral a kep rendesen. a kocsi hatso ajataja kifele nyilik, a kep bal oldalan mindig ott van. erdekes kompozicio.

a sofornek nem lehet elmondani, h a riksa mellett haladjon, azzal egy sebesseggel. angolul nem ert, vsz tamilul sem. akkora barom, h siman lehetne magyarban is buszsofor. erdeksen vezet, ket katyu kozott kinyomja a kocsit uveghangik, lefekez 2-re, atsdocog, es megint ugyanez. hoszu egyenes szakaszokon meg csoszog hetvennel. este termeszetesen soha sincs a kocsinal, ha sikerul elorangatni, h odaadja a csomkagokat, akkor meg morog. altalban nyivakolo tamil zenet hallgat, de sajnos valaki tegnap szabotalta a cd lejatszot, es most nincs zeneje. kenytelen a welcome to the jungle-t hallgatni attila laptpojarol. nem tetszik neki.
talalunk egy jo kanyart, ahonnan lehet venni a riksakat. kirangatom Deveket a kocsibol. ha vmi akcio van, vagy a kamerat baszirgaljak, vagy hugyoznak.


borig azunk. megunom a benazast, beulok egy riksaba. eleg durva az ut, sehol sincs osszefuggo aszfalt, tele van kovekkel es katyukkal. jol nyomjak a riksak, siman elmennek a terepjarok mellett, fordulkonyabbak, meg persze nem feltik oket a soforok.
teljesen orult kamionsoforok jonnek szembe. idezek a sajtokozlemenybol> 

pandzsábi teherautósoforök teljesen érthetetlen módon a hegyi utakon próbálják meg behozni azt a lemaradást, amit a piálás és alvás okoz nekik. A másnaposságot és a vezetni tudás hiányát általában fülsüketíto dudálással próbálják meg egyensúlyozni. Az útvonalon rengeteg szakadék, vízesés és patak található, az utaknak legtöbbször nincs szalagkorlátja. A dudálás itt nem segít, a figyelmetlen soforökbol monszun alatt átlag napi három-négy a szakadékokban landol.

allitolag nem nagyon lehet oket fegyelmezni. ha barkit megbuntetnek, mert bebukta a kocsit vagy elutott valakit, az osszes sztrajkolni kezd. kasztrendszer miatt mas szakmajuk nem lehet, nagyon osszetartanak. a freak brothers kisegitett egy arcot a kocsibol>
láttuk, hogy egy teherautó fekszik fejjel lefelé a patakban. Még pörögtek a kerekei. Kihúztuk a sofort. Erre a fickó visszamászott a vezetofülkéhez, feltekerte az ablakot és bezárta az ajtót. Megkértük, hogy pózoljon a kamerának, de elkezdett hadonászni meg ordibálni.


talakozok az egyes tv-s csapattal. az egyik kameras srac ketszer lezugott egy haztetorol az esoban, most a mentokocsiban figyel. riksastoppolas. kamionkerulgetes. elazas. kicsit kezd unalmas lenni. nezem az arcokat az ut szelen. mindegy, h hol vagy, egy arc elobb-utobb felbukkan. a semmi kozepen a mezon ballag egy agyekkotos ember. itt a hegyekben, a dzsungelben is latni egy-egy format, aki egy esernyo alatt figyekl az ut szelen. nem tudom, mit csinalnak, hova mennek. neha visznek valamit a kezukben vagy a fejukon. elegge be vannak lassulva. el-elviszunk egyet. sajnos nem beszelnek angolul.


delutanra kier a csapat. a hegyekben meg megallunk kajalni egy benzinkutnal. egyfajta kaja van, rizs es szosz. minden friss. a sok bit egy uditovel ellensulyozom, ami buszken hirdeti, h nincs benne egy csepp gyumolcsle sem.

 

van mellette egy kocsma, ahol todi-t arulnak. ez erjesztett palmale, borzaszto az ize. a helyiek kozul paran elegge ra vannak kattanva.


irany manglore. az ut maradeka a hegyekhez kepesest piskota. par elontott falu, laguna es hid utan megerkezunk manglore-ba.

a riksak tenyleg birjak a gyurodest. parnak leesett a lampaja, bedoglott a kuplungja, de ejfelre mind lee'r. paran zseblampaval vilagitottak, mert elment a vilagitasuk. a hotel szar, uvoltozok a szemelzettel, mert nem hajlandok kaveval kiszlgalni a hallban. elmegyek enni egy helyre, ahol fiatalok vannak. ladyfisht csipos szoszban. finom. manglore egy kedves kis varos, erzodik az europai hatas. megirok par sajtoanyagot. persze nincs internet itt sem. alvas.

Szólj hozzá!

riksafutam - 3.nap

2007.08.12. 10:08 :: siposakos

a harmadik nap.
a duhongo angolokat otthagytam elozo este kettokor. addigra negy neoncso volt a szamlan, mert kitalaltak egy uj sportot: folyoso frizbi. terdelsz egy folyoson, es megprobalod kiloni a neoncsoveket. a masik szorakozasi lehetoseg a hotelben a forgozas. 12 ora riksazas utan nem koti le az embert. a bar bezar ejfelkor, a kornyeken nincs kocsma, olyasmit, h zene teljesen el lehet felejteni. lehet rinyalni, h hulye reszeg turistak, de az embernenk szorakozasra van szuksege egy kemeny nap utan.


ejszaka meg durrant egy pertarda,es kemeny 1.5 ora alavas utan irany hassan. nagy volt a para, mert allitolag Bangloreba nem lehet bemenni riksaval. rok jo. elndul a konvoj, elol van egy motoros, aki futyul, ha vki megprobal lelepni. paran igy is elvesztek, es siman kikeverdtek a varposbol.
banglore india IT kozpontja, itt an az infosys meg a tobbi gigaceg kozpontja. elvileg mi is az electric city mellett voltunk, a netkapcsolatot lasd a korabbi postban. a banglore hi-tech city kb. 4-5 rohadt nagy epulet. az egyik indiai nagy buszken mutatja, h lyuk van az egyik kozepen. wow. az epuletek korul nagy dzsindzsas, meg tehenek, meg nyomor. nem kell felni az indiai IT-tol, szerintem.
en az egyik dzsipbol kovetem, oket. az ok az, h el kell kisernem oket par iskolaba ajandekcsomkagot osztani. az indianarc eleg durvan jotekony rendezveny. az ut soran nem tom hany iskolanak kiosztunk kb 3.5 tonna iskolafuzetet. egy csomag 9 fuzetbol all. kockas (negyzetracsos, tudom), vonalas, szotar meg ilyenek. otthon magyarban siman korerohogne egy gyerek, ha 9 nyomorult fuzettel probalnad meg lejatszani a nagy jotekonyt. az indiai gyerekek egy resze igen szegeny, es nem telik nekik ilyesmire, orulnek.
az elso iskolaba jon Oz is. eredetileg vele akartam menni, csak elhagyruk egymadt. a gyerekek sorban ulnek a foldon az iskola udvaran. megjon  teherkocsi. osztunk.

megjonnek ozek. a riksaban nem mukdodik rendsen a hangfal, de azert vmi zene pocog. ozek leulnek a gyerekekkel szemben. kivancsi vagyok, mit mondtak otthon, amikor meglattak a lila pimp ruhaba oltozott masnapos angolt.

a musorrol lemaradunk, irany a kovetkezo iskola. talalkozas a dirivel. benezunk egy-ket osztalyba. csend, rend, fegyelem. good morning, sir. fuzetek mennek ki. tovabb. meg harom iskolban voltunk kb, nem sokra emlekszem. az alvashiany elegge kikezdte a szervezetem, az  iskolak kozott siman bealszom. kezet fogok kb. 500 gyerekkel es 40 tanarral. megprobalok beszedet tartani egy helyen, de visszarangatnak. eleneklem a my way elso par sorat egy osztalyban.

alvas a kocsiban. felkelek, mondom, h at szeretnek szallni egy riksaba. mondjak, h egy helyen meg kell maszniuk az embereknek a lepcsot, ott biztos lesz vki. megkerdezik, h nem akarom-e megnezni s templomot a hetgy tetejen. nem, nem akarom, megveszem a kepeslapot, es otthon mindnkinek azt mondom, h votam. de, mondjak, az jo lesz. ok elmennek hassanba, adjam oda nekik a fenykepezot, mert vmi sajtotajekoztatot kell fotozni. menjek utanuk egy riksaval. odaadom a gepet, es en barom, felmegyek. kb 600 lepcsofok, mezitlab. fent egy arc a templomot mutagatja, nem ertek semmit, pedig allitolag angolul. megjon az eso, elazok rendesen.felmaszok a hires szoborhoz. hat, nagy. egy pap aldast oszt, ami annyit tesz, h osszekeni a fejem es mormol valamit. tiszta rpg, spell 'bless', affects hit roll + 1 for 4 hours. megkerdezem a format, h jatszik-e rpg-t. nem erti. talakozom stu-val es hannaval londonbol, mondjak h elvisznek hassanba. a lepcson lefele menet talalkozom aravinddal, aki azt mondja, h siessek, mert mindenki ram var. mi van? lemegyek, veszek cigit. az arus a templomra valo tekintettel 2 rupiara  (10 fT) lenyul. nem szep dolog, Indiaban a cigi fix aras. raadassul flegmaskodik. elkezdek uvoltozni. kisebb tomeg verodik ossze. jonnek a tobbiek es elrangatnak.
hassanban kivetelesen egesz jo hotelunk van. illetve lenne, mert a csoport egy reszet, koztuk engem is egy patkanylyukba szallasoltak el. ledumalom a portassal, h cserelje vissza a szobat.van wifi, feltolok par anyagot. ejfelre bee'r mindenki. 2kor alvas.
amugy meglepoen hidefg van. mar banglore-ban is majdnem szarra fagytam. ki gondolta volna, h Indiaban augusztusban siman kell egy pulcsi?
siman olyab ido van, mint Eszak-Europaban. paras, nyirkos hideg es max 20 fok. ha napkozben veletenul kisut a nap, egy masodpaerc alatt felmegy a homerseklet 35 fokra. vicces.

Szólj hozzá!

4-5-6 nap sajotkozlemeny

2007.08.10. 13:30 :: siposakos

na, mar megint nincs net es nincs kedvem browsing center keresni, marad az indiai "3G" kartya. felrakom a mai sajtokozlemenyt. igerem, ahogy lesz idom, leirom az elmult napok torteneseit. vegre sut a nap,megnezem a tengert. par kep itt.
s

-


A riksarali átszelte a hegyeket és észak felé tart a tengerparton
 Egy amerikai csapat hotelnek nézte a haditengerészeti támaszpontot

Karwar, India –2007. Augusztus 10., 

A riksafutam negyedik napján nehéz kihívás várt a csapatokra: átvágni Nyugati-Ghat hegységen, és eljutni a tengerpartra Manglore-ba. Az utat teljesen elmosta a monszun, a 200 km-es szakasz nagy részén nem volt összefüggő aszfalt. Rögtön a start után elkapta egy heves zivatar a mezőnyt. A hegyekben nagyon szétszóródott a mezőny, az első csapat délután ötre, az utolsó éjfélre érkezett be a célba. A riksák jól megbirkóztak a feladattal, egy tengelytörésen kívül semmi komolyabb baja nem lett a járműveknek. 
A riksások a hegyekben öt árokba borult teherautó és busz mellett haladtak el. A pandzsábi teherautósofőrök teljesen érthetetlen módon a hegyi utakon próbálják meg behozni azt a lemaradást, amit a piálás és alvás okoz nekik. A másnaposságot és a vezetni tudás hiányát általában fülsüketítő dudálással próbálják meg egyensúlyozni. Az útvonalon rengeteg szakadék, vízesés és patak található, az utaknak legtöbbször nincs szalagkorlátja. A dudálás itt nem segít, a figyelmetlen sofőrökből monszun alatt átlag napi három-négy a szakadékokban landol.
Egy angol-ír csapat rögtön a baleset után ért oda egy tehereautóhoz. “Elkezdett annyira zuhogni, hogy nem láttunk semmit. Megáltunk. Amikor elindultunk, láttuk, hogy egy teherautó fekszik fejjel lefelé a patakban. Még pörögtek a kerekei. Kihúztuk a sofőrt. Erre a fickó visszamászott a vezetőfülkéhez, feltekerte az ablakot és bezárta az ajtót. Megkértük, hogy pózoljon a kamerának, de elkezdett hadonászni meg ordibálni” kommentálta a csapat pilótája. 
Másnap a rali északnak vette az útját a tengerparton Mangloreből Murdeshwarba. A heves trópusi monszun folytatódott, az utat több helyütt egybefüggő sártenger borította, többször vízszintesen esett az eső. A 2000 km-es Chennai (Madrasz) – Mumbai (Bombay) táv felénél a sofőrök kezdték felvenni az indiai vezetési stílust. A vezetls Indiában 50 %-ban a saját vezetési tudás, 25 %-ban a másik vezetési tudása (európai szemmel nézve legtöbbször erősen közelít a nullához), a maradék 25 % karma. A Bajaj háromkerekű járművei ismét bizonyították, miért népszerűek 50 éve: késő délutánra minden riksa célba ért.
A hatodik nap a szakasz pihentető jellegű volt, a táv 130 km a tengerpart melletti autóúton. Az aszfalt itt is sok helyen hiányzott, és többször jött a monszuneső, amit a riksások pár órányi vezetés után már hiányolnak. A mezőny nagy része ebédre már célba ért. Az egyik kivétel a new yorki Rikki-Tikki-Tavi Racing volt, akik véletlenül egy haditengerészeti bázisra hajtottak be, és a katonai rendőrség bevitte őket az őrszobára. “Azt hittük, az a hotel. Kiabált meg integetett egy egyenruhás ember. Indiában minden hotel biztonsági őrének van egyenruhája. Azt hittük, ő a portás. Köszüntünk, mosolyogtunk, visszaintegettünk neki, és tobábbhajtottunk. Amikor másik őrök jöttek fegyverrel a kezükben, sejtettük, hogy elrontottunk valamit” – kommentálta az esetet John Zeman, a sofőr. Az amerikaiakat pár óra kihallgatás után elengedték.
Szobaton reggel a futam tovább halad Goa felé.

További információk és képek:
http://www.flickr.com/photos/riksa


Szólj hozzá!

mennek a sracok vilagga

2007.08.10. 04:22 :: riksafutam

Szólj hozzá!